W tej przełomowej książce Franco Moretti przekonuje, że badacze literatury zamiast czytać książki, powinni zacząć je liczyć i tworzyć ich wykresy i mapy. W miejsce tradycyjnie selektywnego kanonu kilkuset tekstów proponuje on diagramy, plany oraz osie czasu, czyniąc ze swej idei "czytania na dystans" w pełni rozwinięty eksperyment literackiej historiografii, w którym ów kanon znika w ramach większego systemu. Sporządzając wykresy dla całych gatunków - powieści epistolarnej, gotyckiej i historycznej - oraz uwzględniając dorobek literacki takich krajów, jak Japonia, Włochy, Hiszpania czy Nigeria, pokazuje on, w jaki sposób historia literatury różni się od tego, co zwykło się o niej sądzić, i jak radykalnie można zredefiniować pojęcie formy estetycznej.

Franco Moretti (ur. w 1950 roku we Włoszech), literaturoznawca, profesor na Uniwersytecie Stanforda, gdzie w roku 2000 stworzył centrum badań nad powieścią (The Center for the Study of the Novel), którym kierował przez cztery lata. Obecnie współkieruje założonym przez siebie laboratorium literackim (Stanford Literary Lab). Opublikował następujące książki: Signs Taken for Wonders. On the Sociology of Literary Forms (Verso 1983), The Way of the World. The Bildungsroman in European Culture (Verso 1987), Modern Epic. The World System from Goethe to Garda Marquez (Verso 1995), Atlas of the European Novel (Verso 1998), The Bourgeois: Between History and Literature (Verso 2013) i Distant Reading (Verso 2013). Zredagował m.in. dwa monumentalne tomy: The Novel. History, Geography, and Culture (Princeton University Press 2007) oraz The Novel. Forms and Themes (Princeton University Press 2007). Jego książki publikowane po angielsku i włosku zostały przełożone na ponad 20 języków.