Nathalie Heinich

Profesor w Centre National de la Recherche Scientifique w Paryżu, socjolożka, uczennica Pierre'a Bourdieu, któremu poświęciła książkę Purquoi Bourdieu (Paris, Gallimard 2007). Jej zainteresowania koncentrują się wokół zagadnień socjologii sztuki, socjologii wartości oraz estetyki odbioru, historii badań socjologicznych, antropologiczno-socjologicznego wymiaru problematyki tożsamości. W jej bogatym dorobku znajduje się kilkadziesiąt prac tłumaczonych na wiele języków (po polsku ukazały się dwie książki: Socjologia sztuki, przeł. A. Karpowicz, Warszawa: Oficyna Naukowa 2010; Być artystą, przeł. L. Mazur, Warszawa: Vizja Press & IT 2007). Najważniejsze publikacje książkowe: La Gloire de Van Gogh. Essai d'anthropologie de l'admiration. Paris: Minuit 1991; Du peintre à l'artiste. Artisans et académiciens à l'âge classique. Paris: Minuit 1993; États de femme. L'identité féminine dans la fiction occidentale. Paris: Gallimard 1996; Le Triple jeu de l'art contemporain. Sociologie des arts plastiques. Paris: Minuit 1998; Ce que l'art fait à la sociologie. Paris: Minuit 1998; L'Épreuve de la grandeur. Prix littéraires et reconnaissance. Paris: La Découverte 1999; Être écrivain. Création et identité. Paris: La Découverte 2000; L'Élite artiste. Excellence et singularité en régime démocratique, Paris: Gallimard 2005; Le Bêtisier du sociologue, Paris: Klincksieck 2009; Faire voir. L'art à l'épreuve de ses médiations, Paris 2009; De la visibilité. Excellence et singularité en régime médiatique, Paris: Gallimard, 2012.